Esimerkkejä AITO-aterioista

 

Falafel, punajuurilohkot ja tzatsiki

Kasvisruoka
Kasvisruoalla on moninkertaisesti pienemmät ympäristövaikutukset kuin liharuoalla. Monipuolinen kasvisten käyttö on myös terveellisen ruokavalion perusta.

Luomukikherneistä proteiinia
Herneistä, pavuista ja linsseistä saat proteiinia, mutta ilmastopäästöt ovat lihaa pienemmät.
 
Kaurapohjainen hapatettu kasvirasvavalmiste sisältää hyvälaatuisia pehmeitä rasvoja ja kasvipohjaisena tuotteena sillä on pienempi ympäristökuormitus kuin perinteisellä creme fraichella.

Punajuuret kuten muutkin avomaalla luonnon valolla ja lämmöllä kasvaneet kasvikset ovat ilmastoystävällinen valinta.

Vähän suolaa
Makua annokseen saadaan mausteista ja tuoreista yrteistä runsaan
suolan määrän sijaan.

Falafelpyöryköiden ravintosisältö (g/100g):
Energiaa 128 kcal/100 g
Proteiinia 6,3
Hiilihydraatteja 17,2
Rasvaa 2,8
Tyydyttynyttä rasvaa 0,8
Suolaa 0,7

Tzatsikin ravintosisältö (g/100g):
Energiaa 96 kcal/100 g
Proteiinia 1,0
Hiilihydraatteja 5,6
Rasvaa 7,6
Tyydyttynyttä rasvaa 3,0
Suolaa 0,9
 


 

Chili sin carne härkäpavuilla

Kasvisruoka
Kasvisruoalla on moninkertaisesti pienemmät ympäristövaikutukset kuin liharuoalla. Monipuolinen kasvisten käyttö on myös terveellisen ruokavalion perusta.

Kotimaiset härkäpavut 
Herneet, pavut ja linssit ovat hyviä proteiinin lähteitä, mutta ilmastopäästöt ovat lihaa pienemmät. Kotimaisena tuotteena jäljitettävyys parempi kuin kauempaa tuoduilla pavuilla. Esikeitettynä helppokäyttöinen.

Kotimaiset viljat ovat huipputuote riisin tilalle. Niissä on enemmän kuitua kuin riisissä ja ilmastovaikutukset ovat riisiä pienemmät

Ravintosisältö (g/100g):
Energiaa 146 kcal/100 g
Proteiinia 9
Hiilihydraatteja 18
Rasvaa 2,1
Tyydyttynyttä rasvaa 0,2
Suolaa 0,7
 


 

Punajuurikeitto

Kasvisruoka
Tehokkain keino pienentää ruoan ympäristövaikutuksia on vähentää lihan ja lisätä kasvisten määrää ruokavaliossa.

Sesongin avomaan juurekset
Punajuuret, kuten muutkin avomaalla luonnon valolla ja lämmöllä kasvaneet kasvikset, ovat ilmastoystävällinen valinta.

Hups. Punajuurikeiton ohjeeseemme oli jäänyt virhe. Valmistusohjeessa kehotamme virheellisesti paloittelemaan
valkosipulit, vaikka kassi ja ohje eivät valkosipulia sisällä.
Valkosipulia on sen sijaan kassin sisältämässä Violan
valkosipulituorejuustossa. Valkosipulia ei siis tarvitse erikseen lisätä keittoon.

Ravintosisältö (g/100g):

Energiaa 45 kcal/100 g
Proteiinia 0,9
Hiilihydraatteja 3,7
Rasvaa 2,8
Tyydyttynyttä rasvaa 1,1
Suolaa 0,3


Kanapasta ja persiljaöljyä

Lihoissa on ympäristönäkökulmasta suuria eroja
Annoksen pääraaka-aineen broilerin, ilmastokuormitus on puolet
pienempi kuin naudanlihalla.

Kaurapohjainen kasvirasvavalmiste
Perinteisen kerman sijaan pastamme sisältää kaurapohjoista kasvisrasvatuotetta, sillä se sisältää hyvälaatuista pehmeää rasvaa ja kasvipohjaisena tuotteena sillä on tavallista kermaa pienempi ympäristökuormitus.

Runsaasti kasviksia
Liharuoissakin pyrimme pitämään lihan pitää sivuroolissa ja käyttämään runsaasti kasviksia.

Täysjyväpastaa
Täysjyväpastasta saat enemmän kuitua

Vähemmän suolaa
Makua pastaan saadaan yrttiöljystä runsaan suolan määrän sijaan.

Ravintosisältö (ilman pastaa) g/100 g:
Energiaa 126 kcal/100 g
Proteiinia 7,2
Hiilihydraatteja 3,5
Rasvaa 9,0
Tyydyttynyttä rasvaa 1,1
Suolaa 0,7


 

Samettinen kesäkurpitsakeitto

Kasvisruoka
Tehokkain keino pienentää ruoan ympäristövaikutuksia on vähentää lihan ja lisätä kasvisten määrää ruokavaliossa.
Monipuolinen kasvisten käyttö on myös terveellisen ruokavalion perusta.

Kaurarapohjainen kasvirasvavalmiste
Perinteisen kerman sijaan kaurapohjainen kasvisrasvavalmiste sisältää hyvälaatuista pehmeää rasvaa ja kasvipohjaisena tuotteena sillä on pienempi ympäristökuormitus kuin tavallisella kermalla.

Ravintosisältö (g/100g):
Energiaa 39 kcal/100 g
Proteiinia 0,6
Hiilihydraatteja 3,7
Rasvaa 2,1
Tyydyttynyttä rasvaa 0,5
Suolaa 0,5
 


 

Espanjalainen uunimunakas

Kananmunien ympäristökuormitus on nautaan, broileriin ja possuun verrattuna pienempi. Myös luomuna.

Kaurapohjainen hapatettu kasvirasvavalmiste sisältää hyvälaatuista pehmeää rasvaa ja
kasvispohjaisena tuotteena sillä on pienempi ympäristökuorma kuin perinteisellä creme fraichella.  

Runsaasti erilaisia kasviksia
Monipuolinen kasvisten käyttö on terveellisen ruokavalion
perusta.

Ravintosisältö (g/100g):
Energiaa 84 kcal/100 g
Proteiinia 3,5
Hiilihydraatteja 5,7
Rasvaa 5,1
Tyydyttynyttä rasvaa 1,6
Suolaa 0,65


 

Kinkku-kirsikkatomaattipasta

Lihoissa on ympäristönäkökulmasta suuria eroja
Kinkun ilmastokuormitus on puolet pienempi kuin naudanlihalla.

Kaurapohjainen kasvirasvavalmiste
Perinteisen kerman sijaan kaurapohjainen kasvisrasvavalmiste ruoanlaittoon sisältää hyvälaatuista pehmeää rasvaa ja kasvipohjaisena tuotteena sillä on pienempi ympäristökuormitus kuin tavallisella kermalla.

Kasviksia ja täysjyvää
Kasvikset ja täysjyväpasta lisäävät kuidun määrää annoksessa.

Ravintosisältö (g/100g):
Ravintosisältö (g/100 g)
Energiaa 75 kcal/100 g
Proteiinia 3,8
Hiilihydraatteja 3,8
Rasvaa 4,5
Tyydyttynyttä rasvaa 1,1
Suolaa 0,7