Hävikki hallinnassa K-supermarket Kulinaarissa

Espoon keskustassa sijaitsevassa K-supermarketti Kulinaarissa on hävikkiä seurattu aina tarkkaan. Nyt Kulinaari osallistuu myös Päivittäistavarakauppa ry:n materiaalitehokkuushankkeeseen, jossa se hyödyntää Kauppavalmennus Oy:n menetelmää hävikin hallintaan.

– Lataamme aina maanantaisin tietokoneella edellisen viikon raportit kassajärjestelmästä hävikinhallintaohjelmaan. Sen jälkeen aloitamme varsinaisen työn ja edellisen viikon hävikin tarkastelun, kauppias Kenneth Broström kertoo.

Kulinaarin osastovastaavat käyvät alkuviikosta läpi oman osastonsa edellisen viikon hävikin ja tekevät tarvittavat toimet hävikin pienentämiseksi. Osastovastaava arvioi, mitä suurta hävikkiä aiheuttaneelle tuotteelle tehdään. Tuotteen saldon, hyllytyksen ja minimivaraston tarkistamisen jälkeen pohditaan voidaanko minimivarastoa muuttamalla vaikuttaa hävikin määrään vai pitäkö tuote kokonaan ottaa pois valikoimista.

Säästöjä joka osastolla

Broström suosittelee hävikinhallintaohjelmiston hyödyntämistä myös muissa ruokakaupoissa. Kulinaarissa selkeä ja käytännöllinen työkalu on tuonut merkittäviä hyötyjä jo muutamassa kuukaudessa. – Osastokohtaisia eroja on, mutta säästöt ovat tuhansia euroja. Joillakin osastoilla säästöt ja hävikin pienentyminen ovat suuremmat kuin toisilla, mutta jokaisella osastolla hävikki on joka tapauksessa alkanut pienentyä, hän sanoo.

Projekti on sujunut vaivattomasti ja hävikinhallintaohjelma on toiminut moitteettomasti. Se on matkan varrella kehittynyt, kun Kauppavalmennus on tehnyt siihen useita parannuksia. Yhden toiveen Broström kuitenkin esittää.
– Hävikinhallintaohjelma pitäisi saada vielä paremmin ”keskustelemaan” kauppamme järjestelmien ja logistiikan kanssa. Näin saisimme vielä enemmän hyötyä ja hävikkiä vähennettyä entisestään.

Tulos parantuu jopa 40 prosenttia

Ruokakeskon tavoitteena on vähentää K-ruokakaupoissa syntyvää ruokahävikkiä kymmenen prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Kauppojen ruokahävikki on vuodessa 65-75 miljoonaa kiloa. Henkilökulujen lisäksi juuri hävikki käytännössä ratkaisee tekeekö kauppa tulosta vai ei. Kauppavalmennuksen mukaan hävikinhallinta voi parantaa kaupan tulosta jopa 40 prosenttia.

Tuloksen parantumisen lisäksi kauppa saa muitakin etuja. Tuoreuskuva kohentuu, koska päiväykset ovat parempia. Henkilökulut pienentyvät, sillä tuottamatonta työtä tehdään entistä vähemmän. Jätekulut pienenevät niin ikään ja hyllysaatavuuskin paranee.